Fotograf cu contract legal si factura

Fotograf cu contract legal si factura

Fotografia de evenimente nu este un trend, este o necesitate cand vine vorba de amintirile cele mai dragi. Multi dintre noi aleg ca imortalizarea acestor momente sa fie facute de un fotograf, insa de cele mai multe ori nu stim sa facem diferenta intre un fotograf profesionist si un fotograf de ocazie.

Din punct de vedere strict etimologic, fotograful profesionist este cel care a transformat aceasta activitate in profesie, incat din asta isi castiga traiul. Este drept ca sunt fotografi profesionisti care pe langa fotografie mai au un job sau desfasoara si alte activitati din care isi castiga existenta, dar asta poate pentru ca fotografia de eveniment nu asigura intotdeauna minimul pentru a putea trai, insa sub nicio forma nu ii putem considera mai putin profesionisti decat cei care se ocupa exclusiv cu fotografia.

Insa fotograful de ocazie putem spune ca este acel var, frate, unchi, sau prieten apropiat, care are in dotare un DESELEREU ceva mai pricopsit cu un grip si o lentila mare plus un blitz dă feșăn. Cand alegem ca amintirile noastre sa fie importalizate de fotograful profesionist “VĂRU” dam pe romaneste cu mucii in fasole si cu siguranta ne va parea rau. Multi probabil ma veti contrazice, insa acele multe cazuri pe care le stiu imi arata realitatea crunta. De cele mai multe ori cand apelam la rude in calitatea de fotograf vom experimenta “cateva” neplaceri, fotografii livrate cu mare intarziere, fotografii editate superficial sau total neprofesionist, incadrari total aiurea, ce sa mai, o frumusete de mireasa care tine in palma un mire, superb, NOT! Acum sa nu fim totusi rautaciosi, sunt sigur ca sunt veri, frati, si unchi fotografi profesionisti in adevaratul sens al cuvantului, insa de cele mai multe ori acestia vor refuza politicos sa fotografieze evenimentul unui membru al familiei tocmai pentru a evita neplaceri si pretentii nejustificate.

“Pozograf Profesionist”

Nu , nu am gresit cand am scris “pozograf”, aici ma refer la o a treia categorie de fotografi, si anume acei profesionisti doar cu numele, care nu au o pregatire corespunzatoare in aceasta meserie, o fac ocazional, si de cele mai multe ori prost, cu aparatura fie invechita, fie entry level cu blitzul pop-up de pe aparat. Prin aceasta remarca voiam sa ajung la subiectul articolului meu, asa cum spune si titlul de ce sa alegi un fotograf care lucreaza legal.

Fotograful profesionist, inregistrat legal

De cele mai multe ori cei aflati in cautarea unui fotograf pentru evenimentul lor, fie ca vorbim de fotograf nunta sau fotograf botez, se indreapta catre mediul online, insa cei ce se vand in online nu specifica de cele mai multe ori forma de functionare din punct de vedere legal. Si de aici pleaca o serie de probleme pe care le voi descrie putin mai tarziu. Insa revenind la subiect, din pacate multi dintre cei care practica aceasta meserie o fac la limita legii ca sa o spun frumos, si anume incheie un contract total fictiv intre doua persoane fizice. Acestia din urma, bucurandu-se ca au gasit omul potrivit pentru nunta lor uita sa verifice daca acel contract are vreun temei legal.

Din pacate acest tip de contracte nu au nicio valoare juridica intrucat ele nu sunt recunoscute prin nicio reglementare, pe scurt este interzisa incheierea de contracte de mana intre doua persoane fizice pentru prestarea unui serviciu. Prestatorul este obligat sa functioneze ca si entitate juridica, fie SRL, fie PFA prin care sa fie autorizat sa desfoasoare acea activitate comerciala.

Si de aici pleaca si problemele. In cazul in care exista neconcordante in prestarea serviciului fata de intelegere, clientii nu il pot trage la raspundere din punct de vedere legal pe fotograful respectiv. O pot face doar daca acesta are o firma sau un PFA si au incheiat un contract avizat si inregistrat.

Ideea acestui articol mi-a venit vazand tot mai multe povestioare in grupuri de fotografie pe facebook, unde clienti nemultumiti cer sfaturi despre cum ar putea trage la raspundere un fotograf care nu si-a facut treaba conform intelegerii. Sfatul meu este ca pe langa portofoliul de fotografii, sa solicitati informatii despre modalitatea de colaborare si forma in care se va incheia contractul. In cazul in care fotograful mentioneaza ca nu poate elibera facuta din varii motive, de fapt motivul este unul singur, nu lucreaza legal si nu are o firma sau un PFA inregistrat. Drept pentru care cei care vor avea probleme cu livrarea materialelor sau de calitate a materialelor nu vor avea parghiile legale de tragere la raspundere a fotografului respectiv.

Un fotograf care lucreaza legal este fie SRL fie PFA, acesta isi onoreaza datoriile catre stat si este acreditat comercial sa desfasoare aceste activitati de prestare servicii fotografice sau videografice. Astfel un fotograf inregistrat prin faptul ca a emis factura sau bon fiscal pentru platile incasate va poate oferi siguranta si calitatea unui serviciu profesionist bine facut. Evident ca nu toti fotografii care isi desfasoara activitatea din punct de vedere legal sunt la fel de competenti cand vine vorba de creativitate, incadrari si calitate inalta a fotografiilor. Acest lucru se datoreaza in mod direct experientei si dorintei acestui profesionist de a mentine cat mai sus stacheta cand vine vorba de lucrul cu clientul sau. Insa putem considera ca din punct de vedere al unui consumator de servicii suntem protejati de lege si putem oricand sa luam atitudine cand acel om greseste, fie voit fie involuntar.

Parerea mea este ca buna comunicare rezolva multe probleme inca inainte de a fi generate. Cu toate ca de cele mai multe ori suntem in criza de timp in organizarea evenimentului si data pe care o avem rezervata reprezinta o problema in a gasi un fotograf liber, insa pe romaneste NU dati cu ochii pe foc. Cereti referinte si detalii mai ales cand vine vorba de factura.

Probabil multi dintre noi nu ar avea ce face cu acea factura, in sensul in care nu o decontam nicaieri si am fi tentati sa spunem “nu ne trebuie factura”, practic am incuraja desfasurarea unei activitati prin care se produce evaziune. Lasand evaziunea de-o parte, pentru ca nu ne intereseaza acest aspect, ne va lipsi cel mai bun mijloc de protectie cand vine vorba de relatia prestator-beneficiar. De aceeea, indiferent daca avem sau nu nevoie de factura, aceasta trebuie primita, respectiv ceruta. Nu se stie niciodata cand vom avea nevoie de acel document.

Controale ANAF

Sa nu uitam ca ANAF in ultimii ani a inasprit controalele la mai toti operatorii economici, iar un fotograf de evenimente nu este scutit de aceste controale. In orice clipa ne putem trezi cu ANAF in mijlocul evenimentului, dar ce e drept nu vor avea treaba cu noi clientii si nu ne vor strica evenimentul. Insa focusul lor va fi pe prestatorii de servicii, pentru ca stim cu toti ca in aceasta “industrie” evaziunea este mare, foarte multi prestatori nu elibereaza facturi sau nu sunt nici macar inregistrati.controale anaf fotograf profesionist

Au existat cazuri in care evenimentele au fost din pacate stricate pentru ca formatiile cu care mirii aveau contract nu eliberasera niciun fel de factura, iar contractul nu era inregistrat. La fel si fotograful evenimentului era in culpa din acest punct de vedere. Mirii s-au vazut cu muzica oprita si fara fotograf pentru ca organele de control insotiti de politie, au confiscat echipamentele cu care se facea respectiva evaziune. De aceea este bine indiferent de ce serviciu alegem sa il alegem cu grija si astfel vom avea evenimentul si interesele noastre protejate.

Din proprie experienta am prins un control ANAF la unul din evenimentele mele de anul trecut, insa totul s-a desfasurat elegant si discret pentru a nu strica buna dispozitie a petrecaretilor. De cele mai multe ori agentii ANAF sunt intelegatori fata de acest aspect si nu doresc sa strice in niciun fel evenimentul, insa trebuie sa intelegem ca sunt acolo pentru a-si face treaba. In cazul meu am fost chemat de seful de sala pentru a ma informa de controlul ANAF. Nu am avut niciun motiv sa ma ascund, desi puteam sa o fac in acea mare de oameni din sala si am mers cu contractul sa discut direct cu agentii ANAF. Acestia foarte bine dispusi si de treaba m-au intrebat daca am totul in regula, evident ca am confirmat ca da si am aratat contractul specificand ca platile se fac doar in cont si nu umblu cu cash. Nimic mai mult, mi-au multumit pentru seriozitate si au plecat.

Sincer sa fiu am avut un sentiment de implinire, era primul control la care ma intalneam cu ANAF si am fost foarte stresat, dar acesti agenti au dat dovada ca si ei sunt oameni si inteleg de cele mai multe ori situatiile dificile in care ne aflam, insa sub nicio forma nu avem dreptul de a incalca dreptul pe care clientul il are in calitate de consumator.

Inregistrarea unui SRL / PFA

Multi fotografi si prestatori de servicii fotografice lucreaza la limita legii in necunostinta de cauza. Intr-un fel le este teama de ce inseamna birocratia inregistrarii unei firme sau a unui PFA. Din proprie experienta ma adresez lor si le spun ca nu este complicat absolut deloc. Important este sa isi gaseasca un contabil cu care sa lucreze bine, iar acesta se va ocupa de tot ce inseamna inregistrarea firmei. In cazul meu totul a durat 2 saptamani si m-a costat putin sub 600 lei pentru a pune pe picioare firma. Lunar costul de contabilitate este decent si nu depaseste 100 lei, care se achita la 3 luni. De aceea cred ca nu ar trebui sub nicio forma ca fotografii aflati la inceput de drum sa se teama de acest aspect al inregistrarii unei firme.

Evident ca va veni intrebarea “cati bani dam la stat”, si raspunsul este “putini rau”, sincer si fara niciun fel de retinere o spun ca taxele catre stat pentru o microinteprindere sunt foarte mici. In cazul meu platesc 3% din totalul incasarilor intr-un an, plata se face trimestrial direct in contul trezoreriei statului, totul online fara niciun efort. Apoi mai am 5% impozit pe dividente, adica pe profitul ramas in urma scaderii tuturor cheltuielilor. Consider ca este un pret decent si o forma de lucru care iti poate permite sa faci profit si sa intretii orice afacere la inceput de drum. Sunt si situatii in care taxele sunt fie mai mici fie mai mari, daca avem angajati vom plati doar 1% impozit pe incasari, insa vom avea cheltuieli cu angajatul, la fel daca noi ca si administratori nu avem un alt contract de munca, vom fi nevoiti sa platim CAS si CASS insa overall sunt taxe absolut normale intr-o economie de piata functionala.contract factura servicii fotografice

Avantajele unui fotograf care lucreaza legal

Cred ca deja multi dintre fotografii care citesc acest articol se vor intreba ce avantaje avem si ce castigam daca lucram legal si emitem facturi, pe scurt avem activitate pe firma.

Pai avantajele sunt multiple, in primul rand beneficiam de un plus de incredere din partea clientilor nostri si vom fi priviti cu ochi deosebit de buni cand ne recomandam ca fiind entitate juridica si eliberam factura pentru orice plata. Clientul va avea incredere in ceea ce facem si vindem pentru ca se va sti protejat din punctul de vedere al unui consumator. Apoi, activitatea inregistrata de-a lungul timpului in firma se traduce in incasari si cifra de afaceri, ceea ce ne va da posibilitatea ca la un moment dat sa putem accesa un imprumut pentru schimbarea aparaturii sau chiar finantare prin fonduri europene pentru activitatile noastre, evident acolo unde se aplica.

Unul din cele mai mari avantaje este contributia la sanatate si pensii. Sunt multi fotografi care se ocupa doar cu aceasta activitate din punct de vedere profesional, ceea ce inseamna ca ei vor trebui sa isi plateasca acele contributii pentru a beneficia la batranete de ceea ce inseamna astazi o pensie.

Concluzii?

Daca esti mire sau mireasa, ori tineri parinti ce urmeaza sa angajeze un fotograf profesionist pentru evenimentul lor, asigurati-va ca omul pe care il angajati are pregatirea necesara, experienta suficienta si lucreaza corect pentru a va putea asigura ca ceea ce veti primi este conform intelegerii.

Daca esti fotograf cu experienta sau fotograf aflat la inceput de drum si inca nu ti-ai inregistrat o firma sau un PFA pentru a-ti desfasura activitatea, sfatul meu este sa o faci cat mai curand pentru a beneficia de incredere din partea clientilor si mai ales siguranta cand vine vorba de controalele organelor fiscale.