De ce sa-ti faci fotografia ta cand poti s-o furi pe a altuia?
Fotografia furata
Asa cum am spus si in titlu, cu ceva timp in urma am avut parte de o experienta pe care nu o mai avusem de foarte multa vreme. O “respectabila” firma de evenimente din Romania a decis ca in promovarea pe care o fac in mediul online sa includa fotografii ale mai multor fotografi, fotografii ce nu erau realizate de ei si pentru care nu cerusera acordul autorului pentru a fi folosite. Printre aceste fotografii, culmea, nu doar ca se afla o fotografie ce imi apartine ci o fotografie in care apaream eu in mod direct, fotografie ce este realizata de asistentul meu la unul din evenimentele de anul trecut. Este vorba despre fotografia de mai jos 🙂
In prima faza cand am vazut fotografia pe articolul lor de promovare am avut impresia ca este de fapt un articol al meu scris cu mult timp in urma, numai ca lucrurile nu se legau si undeva in finalul articolului am vazut datele firmei si link-ul catre site-ul lor prin care se identificau cu continutul respectiv. Eram uimit, dar si cumva satisfacut de faptul ca acesti oameni imi foloseau imaginea pentru a-si promova afacerea si pentru a-si crea oportunitati de a vinde exact ceea ce fac si eu, fotografie de nunta. Imaginea chiar avea un titlu care imi placea “fotograf nunta“, da, exact ceea ce imi palce sa cred despre mine ca sunt. Nu pot sa nu subliniez ca de fapt chiar imi placea continutul articolului, vorbeau atat de bine despre fotografia de nunta si despre cat este de frumos sa fii fotograf profesionist de nunta si de cat de multe experiente frumoase au in relatia cu clientii lor. Oare? Nu e oare trist cand astfel de oameni castiga clienti pe munca altora si apoi se lauda cu ce experiente frumoase au? Nu le doresc experiente mai putin frumoase, insa mi-as fi dorit ca promovarea sa o faca folosind imaginile produse de ei, insa din ce am vazut pe site-ul lor… m-a cam luat capul. Si stii de ce? Pentru ca erau compelt diferite de ceea ce vor sa vanda de fapt. Fotografiile lor de nunta parca sunt realizate de un copul cu un aparat compact in mana ce s-a nimerit si el pe la nunta, pasi asa vreti stimabililor sa vindeti? Investiti tot atata timp in educatie cum fac eu si alti colegi si poate veti ajunge sa realizati si fotografii asa cum facem noi.
Contactul cu patroana 🙂
Mi-am luat inima in dinti si sub impulsul unui calm desavarsit le-am scris pe pagina de facebook si un e-mail. Evident ca i-am certat pentru grosolania pe care o fac prin folosirea imaginilor altor fotografi, chiar nu m-am putut abtine. Nu au trecut mai mult de 2 ore si suna telefonul. Chiar credeam ca este un client nou cand am vazut numar necunoscut, eram asa pregatit sa ma vand, insa surpriza, era “duamna” administrator al firmei respective, tare suparata de cum mi-am permis sa ii cert, cu tonul foarte ridicat incat chiar avea impresia ca vorbeste cu un mucea incercand sa imi spuna ca ce tare e firma ei si cata experienta au ei, cum imi permit eu sa le dau 1 stea pe facebook si sa sustin ca mi-au furat imaginea, ca doar ei au 20 de fotografi care sunt angajati. A da? Wow, un exemplu de business de urmat intr-adevar, 20 de fotografi la un loc si toti cu imagini ataaat de “bune”, nu imi venea sa cred si m-ar fi tentat sa ma angajez si eu acolo, chiar trebuie sa aiba mare succes in business cu asa strategie. Am calmat-o repede pe duduia de la telefon si i-am explicat pe indelete care e problema… apai vezi Ione, acum intelese doar ca a inceput sa arunce vina pe firma de SEO pe care ea o plateste cu bani grei pentru a face aceste articole. A promis ca-i cearta si ca va remedia problema. Sincer sa fiu am ramas cu un gust foarte bun dupa acest telefon, pentru ca simteam ca m-am facut inteles si ca doamna administrator intelege de fapt problema.
Telefonul surpriza
Peste vreo cateva ore primesc un alt telefon, un telefon la care sincer nu ma asteptam. Era reprezentantul echipei care se ocupa de SEO pentru site-ul firmei de organizare, aceeasi oameni care le urca articole in online. Domnul foarte amabil la telefon s-a prezentat si si-a cerut scuze pentru situatia creata, motivand ca acestea sunt fotografiile pe care firma i le-a pus la dispozitie. De fapt nici nu intra in atributiile lor sa verifice imaginile atat timp cat in contractul pe care il au clientul isi selecteaza singur imaginile si se asigura ca sunt folosite respectand prevederile legale. Foarte tare nu? Omul mi-a promis ca va lua toate masurile necesare sa remedieze problema semnalata si sa reverifice toate articolele urcate pentru stimabila firma de organizare pentru a se asigura ca nu este un caz singular, dar asta dupa ce le-am spus ca eu nu sunt singurul a carui imagine aceasta firma o foloseste. Dupa doar 2 zile de la discutia telefonica am fost informat prin mesaj ca imaginea a fost inlocuita din nou cu scuzele de rigoare. Super tare firma asta… atitudine proactiva si seriozitate.
Ce am avut de invatat?
Din toata aceasta experienta am invatat ca inca sunt oameni in piata care se dau profesionisti in ceea ce fac dar se promoveaza folosind imaginile altora. Si culmea unii chiar au succes in a castiga clienti, pacat insa de acei clienti pentru ca nu situ in ce se baga. Mereu am atras atentia tuturor clientilor mei si altor prieteni in cautarea unui fotograf nunta sau a unui fotograf evenimente, ca analizarea portofoliului trebuie facuta pe indelete. Observam stilul fotografului, observam momentele pe care le surprinde, observam viziunea pe care o aplica povestii realizate si emotiile oamenilor din fotografii. Daca nu avem constanta in toate acestea, este clar ca este o problema si ar fi bine sa cerem o nunta intreaga acelui fotograf profesionist.
La fiecare intalnire pe care o am cu clientii mei vin cu laptop-ul pe care am 2-3 nunti intregi. Acestea for face deliciul viitorilor miri si se vor convinge ca ceea ce e pe site este ceea ce vor primi si ei apoi din partea mea cand imi vor decide angajarea ca fotograf de nunta. Pentru mine conteaza in primul rand increderea oamenilor cu care lucrez. Imi doresc sa plece de la intalnirea cu mine ferm convinsi ca eu sunt omul de care au nevoie pentru a le crea amintiri, pentru a le expune emotiile pe hartie colorata, pentru a fi alaturi de ei cand emotiile ii imbata. Cred ca pot sustine aici toti cei cu care am lucrat, ca am ramas in relatii de prietenie cu absolut toti mirii mei si periodic vorbim si ne amintim de momentele frumoase petrecute impreuna.
Pilda
Desi e cam mult spus pilda, dar cred ca se poate transforma intr-una, dragi miri, dragi viitori miri, dragi tineri ce urmeaza sa va casatoriti, alegeti cu sufletul si deschideti bine ochii, pentru ca unii ar face orice pentru bani si pentru a va contracta!
Autor: Alex Pasarelu